‘Blijf op de hoogte van het allerlaatste nieuws’

Share your smile

Drive-in, Profit for Purpose een succes!

Geplaatst op 12-10-2015

Tijdens het Drive-in Festival in Breda gingen 30 creatievelingen een week lang aan de slag met vraagstukken over verschillende onderwerpen. Het onderwerp vrijwilligerswerk passeerde op woensdag de revue. Breda Actief organiseerde samen met de Drive-in de creatieve sessies. Ook sloten twee vrijwilligersorganisaties aan. De sessies gaven praktische en inspirerende inzichten en toverde een lach op ieders gezicht.

De 30 creatievelingen gingen enthousiast aan de slag met de volgende casussen, die uit het werkveld komen.

  1. Hoe kunnen we uiting geven aan onze waardering voor vrijwilligers?
  2. Hoe stimuleren we vrijwilligerswerk?
  3. Hoe noemen we in 2025 ‘vrijwilligerswerk’?
  4. Hoe laten we de waarde van ervaringsdeskundigen zien?
  5. Hoe zorgen we voor continuïteit in financiering en organisatie?

De ‘snelkooksessies’ rond te casussen brachten veel op. De vijf vraagstukken werden verdeeld onder vijf groepen. “De casussen waren in het begin wat vaag, maar daarna kregen ze de smaak te pakken en werden er heel veel nieuwe ideeën bedacht. Ik zag alleen maar lachende gezichten.” Aldus Daniëlle Dietz, een van de organisatoren van de Drive-in. Ter plekke werden afspraken gemaakt om sommige ideeën verder te ontwikkelen. Iedereen werd op zijn of haar eigen manier geprikkeld om (meer) vrijwilligerswerk te doen.

7 tips 

Uit de vraagstukken zijn zeven tips naar voren gekomen:

  1. Waarom over de toekomst praten, we gaan nu de toekomst maken!
  2. Mensen krijgen een lach op hun gezicht bij het doen van vrijwilligerswerk. Door deze lach te delen, laat je de waarde zien van vrijwilligerswerk: het is onbetaalbaar! Je stimuleert daarmee niet alleen het doen van vrijwilligerswerk, maar je waardeert ook de vrijwilligers. Onder de noemer Share your smile! gaan studenten dit project opzetten. 
  3. Het vinden van vrijwilligers wordt verbeterd door meer te kijken naar de personen die je zoekt, bereikt en wat je hen te bieden hebt. Wie is de persoon? Hoe moet je die persoon benaderen? Wat stimuleert hem/haar? Wat willen zij ervoor terug? Dit wordt weer verder uitgediept tijdens de cursus ‘Vinden en binden van vrijwilligers’. 
  4. Benadruk altijd de positieve kant! Deel bijvoorbeeld succeservaringen van vrijwilligers. Succes trekt namelijk succes aan.
  5. Het imago van vrijwilligerswerk kan een ludieke draai gebruiken om jongeren te trekken. Een idee voor een slogan kan zijn: ‘Wat vrij jij? Vrij jij of vrij ik?’
  6. Vertel het verhaal van jouw vrijwilligersorganisatie. De wondere wereld van vrijwilligerswerk leent zich enorm voor het vertellen van verhaal. Vertel ook jouw verhaal. Door dit in de marketing van jouw organisatie toe te passen versterk je je organisatie en zichtbaarheid. 
  7. Jouw organisatie bevindt zich in een netwerk! Wie bereik je nu al en wie kun je nog bereiken? Activeer jouw netwerk.

 

Deze week staat in het teken van het Drive-in Festival in Breda. Vandaag kwam het thema vrijwilligerswerk aan bod,...

Posted by Breda Actief on woensdag 7 oktober 2015

Alle nieuwsberichten


Partner in Wijkwijs Breda

ANBI