Financiën

Vaste kostenposten kunnen een flinke aanslag op de reserves van de club betekenen.

min leestijd
themabijeenkomstinkomstenbronnen.jpg

Tijdelijke newsflash

Hier vind je de hand-out die wij hebben samengesteld naar aanleiding van de workshop Inkomstenbronnen op 10 oktober.

Beleidskeuzes

Veel beslissingen en keuzes van een bestuur hebben invloed op de financiële situatie van sportclubs en sportaanbieders. Veel vaste kostenposten kunnen een flinke aanslag op de reserves van de club zijn. Ook als het goed gaat met een club, blijft een verantwoord financieel beleid erg belangrijk. Vanuit Breda Actief kunnen we kritisch meedenken over kansen om jouw inkomsten te vergroten. Welke mogelijkheden en kansen zijn er  subsidies, sponsoring, lidmaatschapskosten, kantine-omzet en eventueel andere vormen van inkomstenwerving. Daarnaast is het interessant om je kosten te verlagen. Ook hierbij kijken we graag mee. Uitgaven kunnen verlaagd worden door bijvoorbeeld gebruik te maken van subsidies (BOSA) en verduurzamingsmaatregelen.    

Inkomsten verhogen

Welke mogelijkheden zijn er allemaal om de inkomsten van je club te verhogen? 

Subsidies en fondsen

Subsidies worden over het algemeen aangeboden door overheden (gemeente, provincie, Rijksoverheid). Fondsen door een stichting of initiatieven. Er zijn veel verschillende subsidies en fondsen waar sportaanbieders vanwege hun maatschappelijke meerwaarde gebruik van kunnen maken. Sommige subsidies, zoals de BOSA-regeling zijn specifiek gericht op de bouw en onderhoud van sportaccommodaties of de aanschaf van sportmaterialen. Andere zijn meer gericht op een project dat bijdraagt aan het laten sporten van bepaalde doelgroepen of het behalen van een bepaalde maatschappelijke doelstelling.  

Een overzicht van alle landelijke subsidies en fondsen kan je vinden in de subsidiedatabase van Kenniscentrum Sport en Bewegen. Ook kan je direct contactinformatie vinden van de instanties die de subsidies verstrekken.  

Ook de gemeente Breda heeft verschillende subsidies. Deze kan je vinden op: https://www.breda.nl/subsidie-aanvragen . Als sportaanbieder hoef je niet alleen te zoeken bij de sportsubsidies, want wellicht draagt jouw project/initiatief wel bij aan het verkleinen van de kloof tussen wijken, verduurzaming of draagt het bij aan het bevorderen van de gezondheid. Misschien wil je wel een mooi evenement wegzetten.  

Sponsoring

Sponsoring kan een belangrijke bron van inkomsten zijn. Zoek de samenwerking met bedrijven en instanties die gedeelde belangen en doelen nastreven. Zo kun je met dergelijke partijen tot overeenstemming komen over een financiële impuls voor gezamenlijke activiteiten. Een moderne sportclub maakt gebruik van de voordelen van sponsoring maar het is belangrijk dat deze plannen goed doordacht zijn. 

Een goed ontwikkeld sponsorbeleid is dus van belang. Sponsorbeleid is iets wat je als sportclub zelf moet ontwikkelen omdat het voor elke club anders is. Geen club en situatie is immers hetzelfde. De ontwikkeling van degelijk sponsorbeleid kan bovendien heel leuk zijn! In onze handleiding hebben we een handig stappenplan weggezet voor als je met je sponsorbeleid aan de slag wilt. 

Naast traditionele manieren van sponsorwerving zijn er ook verschillende initiatieven, die mits goed uitgezet, kunnen bijdragen aan het vergroten van je inkomsten door bedrijven. Te denken valt aan Sponsorclicks.

bannerfinancien.jpg

Reclamecodes

In sommige gevallen gelden er reclamecodes als je bepaalde partijen de club of teams wilt laten sponsoren. Er is een Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA), een Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier (RvAAB), een Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) en Reclamecode voor Kansspelen (RVK) vind je hier.

Sportsponsoring door tabaksproducten is verboden.

 

Lidmaatschapskosten en horeca-omzet

Verschillende sport- en beweegaanbieders proberen hun lidmaatschapskosten zo laag mogelijk te houden. In de huidige tijd waarin inflatie speelt, hoge energiekosten etc is dat eigenlijk onhoudbaar. Sommige sportaanbieders kiezen ervoor om deze te verhogen om te investeren in de accommodatie of het aantrekken van een verenigingsmanager. In dat geval krijgen leden meer waarde voor haar geld.  

Als sportaanbieder kan je ook de samenwerking aangaan met het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Zo kan je jeugd en jongeren, die lidmaatschapskosten niet kunnen betalen toch de mogelijkheid bieden om bij jou te komen sporten. Meer informatie vind je hier: Breda | Jeugdfonds Sport & Cultuur (jeugdfondssportencultuur.nl) 

Ook is het belangrijk om te kijken naar de omzet uit de horeca. Verschillende sport- en beweegaanbieder hebben beschikking over een eigen accommodatie waar ze drinken en eten aanbieden. Ook hier kan je aanzienlijke extra opbrengsten uithalen. Zorg er alleen niet voor dat je voor het uitvoeren van je kerntaak niet volledig afhankelijk bent van de horeca-inkomsten.  

Alternatieve inkomstenbronnen

Als club wil je een aantrekkelijk totaalaanbod voor de leden hebben. Lage contributie, mooi sportaanbod, goede accommodatie etc. Hiervoor is geld nodig, want je wilt tegelijkertijd ook dat de vaste en variabele kosten binnen de club gedekt zijn. De grootste inkomstenbron vormt de contributie, maar deze wil je voor de leden zo laag mogelijk houden. Je zult dus andere bronnen van inkomsten moeten creëren. De sponsorcommissie, die bij de lokale bedrijven een sponsorcontract afsluit is belangrijk, maar er zijn inmiddels vele andere manieren om, zonder veel moeite, geld binnen te halen. Hieronder een overzicht met alternatieve inkomsten voor jouw sportvereniging.

De Grote Clubactie: Wellicht één van de bekendste overige inkomstenbron. Door middel van lotenverkoop (door leden) wordt er éénmalig geld op gehaald voor de club. In 2022 deden er 5570 verenigingen mee, met een gemiddelde opbrengst van 2298 per vereniging. Lees hier meer.

De Vriendenloterij: De VriendenLoterij is een doorlopende actie. Elk individu die één lot (of meerdere loten) heeft kan bij de VriendenLoterijaangeven welke vereniging hij/zij ondersteunt. Daardoor gaat 40% van de kosten van een lot per trekking naar de vereniging.Daarnaastis er dit jaarde actie Clubs van de Week. 100 clubs ontvangen een bedrag van€5000. Lees hier meer.

Rabo Clubsupport: Een deel van de winst investeert de Rabobank in clubs en verenigingen. Dit doen zij in geld, kennis en netwerk. Als vereniging (en klant van de Rabobank) kan je je aanmelden voor de jaarlijkse stemronde. Particulieren met een rekening bij de Rabobank mogen 3 unieke stemmen uitbrengen en elke stem is geld waard. Door middel van eenvoudige communicatie en promotie kan er veel geld opgehaald worden wat vrij te besteden is door de vereniging. Lees hier meer.

Veiling op je club: Veiling op je club adviseert én ondersteunt sportclubs bij de organisatie van (online) veilingen en loterijen. Met een uniek netwerk aan landelijke itemsponsors en bekende sprekers als Peter Heerschop, Viggo Waas, Leo Alkemade en Sierd de Vos. Lees hier meer.

Scoor voor je club: De missie van Scoor voor je Club is het faciliteren van sportverenigingen met een digitaal ecosysteem op basis waarvan avg-proof communicatie en structurele financiering mogelijk wordt. Op die manier wordt het voor iedereen mogelijk bij te dragen aan financieel gezonde clubs en een gezonder en gelukkiger Nederland! Koop lokaal, steun je favoriete clubs en spaar voor jezelf. Lees hier meer.

Fanseats: Fanseats zijn bankjes ontwikkeld voor sportverenigingen, waarin merken kunnen adverteren of sponsoren. Fanseats worden geplaatst rondom sportvelden of bij drukke verzamelpunten bij sportverenigingen. Sportclubs kunnen op deze manier inkomsten genereren. Fans zitten bovenop het veld en adverteerders of sponsors bovenop hun doelgroep. Fanseats zijn voor fans, clubs, sponsors. Lees hier meer.

Vrienden van...: Een sportclub is er vaak voor en door leden. Daarom zie je bij elke club een vaste kern die een sterke band heeft met de vereniging. Zij zijn daarom (vaak) bereid om een extra bijdrage (gift) te doen zonder dat de vereniging daar een tegenprestatie voor hoeft te doen. Dit wordt ondergebracht in een apart fonds/rekening/etc. genaamd vrienden van…”.

Statiegeld innamepunt: Sinds de invoering van statiegeld op kleine plastic flessen kunnen sportverenigingen zich aanmelden als innamepunt. De opbrengst die sportverenigingen ophalen mogen in de eigen club gestoken worden. Al bijna 3.000 sportverenigingen zijn innamepunt en sommige sparen zelfs meer dan € 2.000,- per jaar! Meer informatie lees je hier.

Sponsorklik / Adsupport: Webwinkels betalen een commissie voor elke bestelling van een klant die via SponsorKliks.com komt. 75% van deze commissie stort SponsorKlik op de bankrekening van jouw sponsordoel. Of je nu rechtstreeks naar bijvoorbeeld Bol.com gaat of je gaat via SponsorKliks.com naar de site van Bol, je betaalt hetzelfde. Alleen in het laatste geval keert Bol een commissie uit en profiteert jouw sponsordoel hier direct van. Lees hier meer.

Crowdfunding: Crowdfunding is één van de nieuwe vormen van inkomstenwerving. Vaak gekoppeld aan een bepaalde uitgaven (renovatie, evenement etc) worden gelden ingezameld door leden. Een uitgebreide instructie en ondersteuning kan hier gevonden worden.

Beschikbaar stellen van je kantine (BSO, feesten etc.): Je sportfaciliteiten vormen een waarde. Deze ingezet worden om meer inkomsten te genereren. Denk bijvoorbeeld aan verhuur van de kantine en sportvelden aan de BSO, het clubhuis voor feesten/partijen. Let wel op dat je de regelgeving goed toepast, zie hier (pagina 9) voor meer informatie.

Losse evenementen, acties door leden (oliebollen bakken): Leden zetten zelf, of met behulp van de vereniging, een actie op waar de opbrengst (deels) voor de club is. Voorbeelden: oliebollen bakken, bier brouwen, sponsorloop, barbecue, (online) quiz etc.
Ook kan je denken aan het inzetten van bedrijven bij evenementen. Zorg bijvoorbeeld dat de slager op de hoek de barbecue organiseert en spreek een afdracht van de omzet af richting de vereniging. Zo krijgt jouw evenement een professionele uitstraling met kwalitatief goed eten en creëer je extra inkomsten.

Creatief gebruik van de accomodatie: Iedereen kent de traditionele sponsorborden langs de velden. Maar de accommodatie heeft vaak meer te bieden. Zo kan je bijvoorbeeld een walk of famerealiseren waar leden/bedrijven een tegel kunnen kopen/huren. Bedenkt goed wat de accommodatie te bieden heeft en maak hier gebruik van!

Narrowcasting: Narrowcasting kan worden ingezet ter ondersteuning van de communicatie. Met behulp van beeldschermen worden leden en toeschouwers voorzien van relevante visuele content. Ook reclame-uitingen zijn een optie voor extra inkomsten.

Laadpalen (gevoed door zonnepanelen): Een vorm van lastenverlaging is investeren in duurzaamheid. Door bijvoorbeeld aanschaffen van zonnepanelen kunnen energiekosten omlaag. Maar je kunt als vereniging nog een stap verder gaan door de opgewerkte energie bijvoorbeeld aan te sluiten op een laadpaal zodat leden/bezoekers hier gebruik van kunnen maken en de opbrengsten van het laden naar de vereniging gaan.

Lokale acties: Als laatste, maar zeker niet de minste, maak gebruik van lokale acties. Een voorbeeld is de supermarkt die spaaracties heeft. De Albert Heijn, Jumbo, Hoogvliet etc hebben vaak één of meerdere keren paar een actie van de lokale sportverenigingen van kunnen profiteren. Zo zijn er lokaal verschillende opties, zorg dat je als vereniging hier beeld bij hebt en het gesprek aan gaat als er kansen zijn.